Gezondheid

D-vitaminen voor volwassenen en kinderen

Ben je vaak moe of heb je pijnlijke spieren zonder reden? Het kan zijn dat je een vitamine D tekort hebt en je kunt hier lezen welke symptomen dit kan veroorzaken en waar je je vitamines in je voeding kunt vinden. D-Vitamin Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die in feite in de huid zelf […]

Ben je vaak moe of heb je pijnlijke spieren zonder reden? Het kan zijn dat je een vitamine D tekort hebt en je kunt hier lezen welke symptomen dit kan veroorzaken en waar je je vitamines in je voeding kunt vinden.

D-vitamin blog

D-Vitamin

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die in feite in de huid zelf kan worden aangemaakt, MAAR gemiddeld krijgen we veel minder binnen dan de aanbevolen hoeveelheid.

Een vetoplosbare vitamine is een vitamine die NIET kan worden uitgescheiden via de urine, zoals wateroplosbare vitamines dat wel kunnen. Het is belangrijk om de juiste hoeveelheid vitamine D binnen te krijgen, omdat het helpt bij de opname van calcium, wat een belangrijk element is voor de gezondheid van onze botten en tanden.

Als je te veel vitamine D binnenkrijgt, hoopt het zich op in onze vetdepots en kan het in het ergste geval leiden tot vergiftiging. Daarom is het net zo belangrijk om geen overdosis te nemen als om de juiste hoeveelheid binnen te krijgen.

In het ergste geval kan een tekort aan vitamine D leiden tot tandbederf, osteoporose, spierzwakte, botbreuken en diabetes type 1. Recent onderzoek toont ook aan dat een tekort aan deze vitamine van invloed kan zijn op aandoeningen zoals depressie, sclerose, schizofrenie en de ziekte van Alzheimer.

Aanbeveling

De aanbevolen dagelijkse dosis voor mannen en vrouwen is 7,5 microgram.

Kinderen en ouderen ouder dan 60 jaar, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven wordt aangeraden iets meer te nemen, namelijk 10 microgram.

Waar komt vitamine D voor?

Je kunt vitamine D in je voeding vinden. Goede bronnen zijn vet (margarine, olie en boter), eieren, vlees en vette vis.

Naast voeding kan het lichaam de vitamine in de huid zelf aanmaken door blootstelling aan de zon, maar in de winter is het bijna onmogelijk om voldoende aan te maken.

Als je huid vaak helemaal bedekt is, je een erg donkere huid hebt of veganist bent, is het extra belangrijk om vitamine D via een supplement in te nemen.

Koop je D-vitamines hier.